Jakie klauzule lepiej usunąć z regulaminu e-sklepu?

niedozwolone klauzule

Aktualne zestawienie najczęściej karanych klauzul i omówienie wybranych decyzji Prezesa UOKiK znajdziesz w bezpłatnym raporcie Trusted Shops.

W 2016 r. do rejestru klauzul niedozwolonych trafiło aż 395 klauzul z zakresu handlu elektronicznego i sprzedaży konsumenckiej. Z analizy Trusted Shops wynika, że podobnie jak w ubiegłych latach, największa liczba wpisanych do rejestru klauzul dotyczyła niewłaściwych zapisów w regulaminach e-sklepów w zakresie składania reklamacji i ustawowego prawa do odstąpienia od umowy. Spora część dopisanych do rejestru klauzul dotyczyła nieprawidłowych zapisów w zakresie odpowiedzialności za dostawę produktów i zasad ponoszenia ryzyka z tytułu przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru podczas jego transportu do konsumenta.

W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się m.in. mnóstwo zapisów informujących konsumenta o obowiązku spisania protokołu szkody w przypadku otrzymania uszkodzonej przesyłki. Postanowienia takie często zawierają również informacje, iż w przypadku braku spisania protokołu, „uznaje się, że towar został dostarczony w stanie nienaruszonym”. Tymczasem zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi rękojmi za wadę, konsument nie ma obowiązku sprawdzenia czy rzecz ma wady niezwłocznie po jej otrzymaniu i dodatkowo w obecności kuriera. Nie ma również obowiązku spisywania protokołu szkody, a jego brak nie może negatywnie wypływać na wynikające z rękojmi prawa konsumenta. Sprzedawca odpowiada z tytułu ustawowej rękojmi za wady przez dwa lata od momentu wydania towaru i konsument może w tym okresie zgłaszać reklamacje dotyczące wykrytych wad zakupionego towaru.

Z kolei decyzje Prezesa UOKiK z ubiegłego roku przeciwko podmiotom reprezentującym branżę e-commerce wydawane były w postępowaniach w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Przykładem takiego postępowania jest sprawa sklepu internetowego ze sprzętem AGD, który wprowadzał konsumentów w błąd w zakresie realizacji prawa do odstąpienia od umowy oraz czasu trwania gwarancji na niektóre produkty. Prezentowana przy nich informacja o pięcioletniej gwarancji była nieprawdziwa – rzeczywisty okres gwarancji producenta wynosił 2 lata. Poza tym do sprzedawanych produktów nie były dołączane oświadczenia gwarancyjne (karty gwarancyjne) wraz z informacjami wymaganymi przez przepisy kodeksu cywilnego.

Szczegółowe omówienia najczęściej karanych klauzul oraz wybranych decyzji Prezesa UOKiK dostępne są w bezpłatnym raporcie Trusted Shops do pobrania na tej stronie.

Wpis powstał przy współpracy z Anną Sołtan z Trusted Shops.

Iga Mrowińska
PR & Marketing Specialist - Przelewy24
WRÓĆ DO BLOGA

10   IV
2017

7 przydatnych narzędzi do prowadzenia biznesu w internecie

W dzisiejszych czasach biznes, komunikacja z klientami czy operacje księgowe, są ściśle związane z Internetem. Istnieje wiele narzędzi online, które nie tylko mogą usprawnić naszą działalność, ale także uczynić ją bardziej wydajną.
21   III
2017

KUPON SPECJALNY DLA POLSKICH KUPUJĄCYCH NA 7. URODZINY ALIEXPRESS

Obchody 7. rocznicy powstania chińskiego giganta e-commerce zaplanowano na 28-30 marca. Szykuje się drugie, po listopadowym Dniu Singla, zniżkowo - rabatowo – promocyjne święto e-zakupów, tym razem z kuponem dedykowanym Polakom.
8   III
2017

Pieniądze szczęścia nie dają, dopiero zakupy

Z okazji Dnia Kobiet – eksperci Izby Gospodarki Elektronicznej z udziałem Przelewy24 – opracowali Poradnik pt. “Kobiety w e-commerce”.
© DialCom24 sp. z o.o. PayPro SA