5 sposobów na walkę z porzuconymi koszykami

Każdy internetowy sprzedawca doskonale wie czym są porzucone koszyki. Jest to sytuacja, w której klient przegląda stronę sklepu, decyduje się na zakup jednego lub kilku produktów, przechodzi do podsumowania i w momencie, w którym ma dokonać płatności, bez ostrzeżenia zmienia zdanie i opuszcza sklep. Sprzedawcy często nie wiedzą, nie tylko jak sobie z tym problemem poradzić, ale że w ogóle on występuje. Połową sukcesu jest więc odpowiedni monitoring strony i zachowań konsumentów w obszarze sklepu. Kiedy dane te nie są już sprzedawcy obce, warto wdrożyć w życie kilka prostych metod, które sprawią, że walka z porzuconymi koszykami przestanie być walką z wiatrakami i pozwoli na znaczne ograniczenie, a nawet eliminację problemu.

sposoby na porzucone koszyki

#1 ROZWIĄZANIA PŁATNICZE – DO WYBORU, DO KOLORU.

Moment płacenia jest obiektywnie znacznie mniej przyjemny od innych etapów procesu zakupowego. W gestii sprzedawcy powinno więc być wprowadzenie maksymalnych udogodnień na tym właśnie etapie. Prawdopodobieństwo opuszczenia koszyka znacznie wzrasta kiedy klient nie może zapłacić tak, jak sobie tego życzy, czyli szybko i wygodnie. Sprzedawca, który podaje dane swojego konta bankowego i oczekuje, że klient zaloguje się do banku, przepisze te dane i wykona przelew tradycyjny, wiedząc, że dotrze on dopiero następnego dnia roboczego, jest niestety daleko w (technologicznym) polu. W odpowiedzi na obowiązujące trendy, każdy posiadacz sklepu internetowego powinien wdrożyć e-commerce’owe usługi „must have”, czyli Pay-by-linki, BLIK i platności kartą w modelu OneClick. W razie wątpliwości z pomocą przyjdą operatorzy szybkich płatności, którzy doradzą i pomogą wdrożyć rozwiązania skuteczne w danym sklepie on-line.

Więcej o metodach płatności: Najpopularniejsze metody płatności online

#2 PRZYPOMNIENIE O PRZERWANEJ PŁATNOŚCI.

Narzędzie serwisu Przelewy24, które w sposób automatyczny przypomina klientowi o niedokończonych zakupach przyda się w prawie każdej branży. Przypomnienie takie wysyłane jest wiadomością mailową z zawartym w niej linkiem kierującym bezpośrednio do płatności. Klientowi jest wygodnie, bo nie musi powtarzać transakcji i przechodzić procesu od początku, dzięki czemu chętnie decyduje się na dokonanie zapłaty za zakupy, które przerwał. Sprzedawca ma możliwość ustalenia po jakim czasie mechanizm wysyła automatyczną wiadomość oraz jak długi ma ona termin ważności. Narzędzie sprawdza się również w przypadku nieintencjonalnego przerwania procesu, czyli we wszelkich sytuacjach losowych. Chwilowy brak prądu w domu klienta, niestabilne łącze internetowe, rozproszenie przez niezapowiedzianych gości i inne podobne sytuacje, nie będą już stały na przeszkodzie do sfinalizowania płatności.

#3 GRATIS – TO SŁOWO CZYNI CUDA.

Na przykład „dostawa gratis”… Niektórzy są skłonni dorzucić więcej do koszyka, tym samym wydać więcej, żeby skorzystać z opcji darmowej dostawy. Warto więc taki wariant oferty raz na jakiś czas zastosować, pamiętając obowiązkowo o „podpowiedzeniu” produktów, które mogą się klientowi spodobać lub przydać. Cross selling napędzony takim promowaniem najbardziej popularnych, podobnych, komplementarnych, „inni kupili” - produktów może znacznie podnieść średnią wartość koszyka zakupowego. Warto też skorzystać z przygotowanych mechanizmów zarządzających promocjami i rabatami, które w sposób skuteczny i profesjonalny, dedykowanymi, spersonalizowanymi programami rabatowo-zniżkowymi, zachęcają klientów do skorzystania z oferty danego sklepu, budując społeczność lojalnych konsumentów, którzy koszyków zakupowych nie porzucają.

zakupy online

#4 MAILING – NARZĘDZIE DO WSZYSTKIEGO.

Czyli do wysyłania ciekawych newsletterów, spersonalizowanych ofert, badania zadowolenia. To ostatnie wpływa na poziom zaangażowania klienta w interakcję ze sklepem, udowadnia bowiem jak sprzedawca docenia i szanuje jego opinie i odczucia. Satysfakcja zadowolonych klientów wzrośnie i skłoni do polecenia sklepu wśród znajomych. Poziom niezadowolenia tych mniej usatysfakcjonowanych ma zaś szansę się zmniejszyć, co więcej feedback od nich pozwoli na poprawę jakości i eliminację występujących błędów i niedociągnięć. Nawet tacy klienci powrócą do danego sklepu, chociażby po to, żeby sprawdzić, czy ich uwagi zostały wdrożone w życie. Z kolei wysoką skuteczność wiadomości ofertowych gwarantują inteligentne reguły automatyzacji, które gwarantują, jakże pożądaną przez klientów personalizację. Taki mail (triggerowany), zatytułowany imieniem klienta, wysłany np. kilka dni po ostatniej transakcji lub z okazji urodzin, proponujący czasowy rabat na produkty uzupełniające do tych, które zakupił wcześniej, wielokrotnie zwiększają prawdopodobieństwo powrotu do sklepu i sfinalizowania w nim zakupu.

#5 PRZYJEMNA ŚCIEŻKA, Z KTÓREJ NIE CHCE SIĘ ZEJŚĆ.

Ścieżka zakupowa, to końcowy i niemal najważniejszy, etap składania zamówienia. Nieodpowiednio przygotowany może skutecznie zniechęcić klientów do finalizacji zakupu. Sprzedawca nie powinien zmuszać klientów do rejestracji, bo oni za tym zwyczajnie nie przepadają. W nowoczesnych sklepach z dużym powodzeniem funkcjonuje możliwość błyskawicznej rejestracji poprzez powiązanie z kontem społecznościowym lub opcja jej całkowitego pominięcia. Na etapie finalizacji, kupujący musi widzieć ile i jakie kroki go czekają, żeby niepotrzebnie nie obawiać się niekończących się stron z formularzami do wypełniania. Wdrożenie wspomnianego wcześniej OneClicka gwarantuje powracającym klientom brak konieczności ponownego uzupełniania danych karty, czyniąc zakup szybszym (trwa dosłownie tyle, co jeden klik) i przyjemniejszym. Klarowny pasek postępu z krokami: uzupełnienie danych, sposób dostawy, wybór metody płatności i podsumowanie zamówienia, powinien więc w zupełności wystarczyć i spełnić swoje zadanie. Dodatkowo, wiedza na którym jest się kroku i ile ich pozostało, powoduje podwyższoną skłonność klienta do dokończenia procesu. Przerwanie czynności jest bowiem dla niego nieprzyjemne i w myśl funkcjonującej w psychologii zasady konsekwencji, powoduje swoisty dyskomfort.

zakupy online

Porzuconych koszyków nie da się wyeliminować w 100%, jednak zastosowanie powyższych metod gwarantuje znaczne uszczelnienie procesu zakupowego oraz zbudowanie grupy zadowolonych, lojalnych klientów kupujących i polecających dany sklep online.


Iga Mrowińska
PR & Marketing Specialist - Przelewy24

WRÓĆ DO BLOGA

19   IX
2017

Nowe przepisy dotyczące ochrony danych w e-sklepach

25 maja 2018 r. zacznie obowiązywać RODO, czyli unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które wprowadza nowe wymogi dotyczące przetwarzania danych.
26   VII
2017

BEZPIECZNE E-PŁATNOŚCI - OCZAMI SPRZEDAWCY.

Powodzenie w prowadzeniu biznesu internetowego zależy w dużym stopniu od niezawodności standardów bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji internetowych.
12   VI
2017

BILET DO KINA ZA JEDEN KLIK

Zakupy BLIKIEM OneClick za pośrednictwem Przelewy24 są już dostępne dla klientów Multikina.
© DialCom24 sp. z o.o. PayPro SA