Jakie klauzule lepiej usunąć z regulaminu e-sklepu?

niedozwolone klauzule

Aktualne zestawienie najczęściej karanych klauzul i omówienie wybranych decyzji Prezesa UOKiK znajdziesz w bezpłatnym raporcie Trusted Shops.

W 2016 r. do rejestru klauzul niedozwolonych trafiło aż 395 klauzul z zakresu handlu elektronicznego i sprzedaży konsumenckiej. Z analizy Trusted Shops wynika, że podobnie jak w ubiegłych latach, największa liczba wpisanych do rejestru klauzul dotyczyła niewłaściwych zapisów w regulaminach e-sklepów w zakresie składania reklamacji i ustawowego prawa do odstąpienia od umowy. Spora część dopisanych do rejestru klauzul dotyczyła nieprawidłowych zapisów w zakresie odpowiedzialności za dostawę produktów i zasad ponoszenia ryzyka z tytułu przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru podczas jego transportu do konsumenta.

W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się m.in. mnóstwo zapisów informujących konsumenta o obowiązku spisania protokołu szkody w przypadku otrzymania uszkodzonej przesyłki. Postanowienia takie często zawierają również informacje, iż w przypadku braku spisania protokołu, „uznaje się, że towar został dostarczony w stanie nienaruszonym”. Tymczasem zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi rękojmi za wadę, konsument nie ma obowiązku sprawdzenia czy rzecz ma wady niezwłocznie po jej otrzymaniu i dodatkowo w obecności kuriera. Nie ma również obowiązku spisywania protokołu szkody, a jego brak nie może negatywnie wypływać na wynikające z rękojmi prawa konsumenta. Sprzedawca odpowiada z tytułu ustawowej rękojmi za wady przez dwa lata od momentu wydania towaru i konsument może w tym okresie zgłaszać reklamacje dotyczące wykrytych wad zakupionego towaru.

Z kolei decyzje Prezesa UOKiK z ubiegłego roku przeciwko podmiotom reprezentującym branżę e-commerce wydawane były w postępowaniach w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Przykładem takiego postępowania jest sprawa sklepu internetowego ze sprzętem AGD, który wprowadzał konsumentów w błąd w zakresie realizacji prawa do odstąpienia od umowy oraz czasu trwania gwarancji na niektóre produkty. Prezentowana przy nich informacja o pięcioletniej gwarancji była nieprawdziwa – rzeczywisty okres gwarancji producenta wynosił 2 lata. Poza tym do sprzedawanych produktów nie były dołączane oświadczenia gwarancyjne (karty gwarancyjne) wraz z informacjami wymaganymi przez przepisy kodeksu cywilnego.

Szczegółowe omówienia najczęściej karanych klauzul oraz wybranych decyzji Prezesa UOKiK dostępne są w bezpłatnym raporcie Trusted Shops do pobrania na tej stronie.

Wpis powstał przy współpracy z Anną Sołtan z Trusted Shops.

Iga Mrowińska
PR & Marketing Specialist - Przelewy24
WRÓĆ DO BLOGA

19   IX
2017

Nowe przepisy dotyczące ochrony danych w e-sklepach

25 maja 2018 r. zacznie obowiązywać RODO, czyli unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które wprowadza nowe wymogi dotyczące przetwarzania danych.
26   VII
2017

BEZPIECZNE E-PŁATNOŚCI - OCZAMI SPRZEDAWCY.

Powodzenie w prowadzeniu biznesu internetowego zależy w dużym stopniu od niezawodności standardów bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji internetowych.
12   VI
2017

BILET DO KINA ZA JEDEN KLIK

Zakupy BLIKIEM OneClick za pośrednictwem Przelewy24 są już dostępne dla klientów Multikina.
© DialCom24 sp. z o.o. PayPro SA